Brno 2007

Tervetuliaislahja suomalaisille
Erittäin tarpeellinen kuulalämmitin
Vastustaja sekä Upi, Jari ja Timo
Oliko tuomarina toiminut herra Harasta puolueeton?
Kallion Kirkas ympäröi Frantisek Harastan, Slopen pj
B-sarjan pronssia: Toni. Henri ja Sakari!
Ryhmä valmiina kaupunkikierrokselle
Mollea Prahan kentällä, tietenkin

Matkakertomus Brnosta 19-22.10.2007

Ahoj Brno! Slope Brno trippeliturnaus

Menomatka

Matkaan lähdettiin perjantai-iltapäivällä 19.10.2007 10 hengen voimin. Mukana olivat Henri-Toni-Sakari, Riitta-Pirjo-Vellu, Upi-Jari-Timo ja koutsina Saku. Kone oli myöhässä, mutta odotellessa ehdimme ihailla iki-nuoria Andy McCoyta ja Mike Monroeta. Jännitimme myös, ehtivätkö samaan aikaan pelattavaan Slovenian U23-kisaan nuorisomme, koska koko nelikkoa kuulutettiin koneeseen. Pääsimme vihdoin matkaan tunnin myöhässä, mutta jatkoyhteysbussimme odotteli meitä Prahan kentällä. Noin 300 km matka Brnoon oli hurja, jopa Toni hikoili kuskin ajaessa hurjaa ylinopeutta ja pitäen alle metrin turvaväliä eteen ja sivulle reilusti alle metrin. Jotkut sentään ymmärsivät nukkua.

Tutustuminen klubiin

Isännät olivat meitä vastassa autoillaan Brnossa ja veivät meidän ensin tutustumaan klubilleen Slatinaan (n 7 km keskustasta). Tarjosivat hieman purtavaa ja juomaa. Paikka näytti tosi lupaavalta: VIP-tilat, kamiina, WC:t ja iso pelialue automaattivalaistuksella. Uni kuitenkin alkoi painaa silmää ja isännät veivät meidät hostelliimme, noin viiden kilometrin päähän pelipaikalta. Huolta hieman herätti, kun meille sanottiin, että kolme henkeä per auto. Meitä oli sentään 10. Kaikki kuitenkin olivat mukana. Saimme isänniltä 6 hengelle maksuttoman yöpymisen ja neljän osalta maksoimme itse.

Pelipäivä

Aamu alkoi ankeasti: räntäsadetta! Asteita +2. Isännät tulivat aamulla klo 8 hakemaan meidät autoillaan pelipaikalle. Meille oli varattu VIP-tiloista puolikas ja saimme olla lämpimässä ja lämmittää kuulamme kamiinan päällä. Ilmoittautumisissa ja arvonnoissa meni melkoinen tovi ja pelit alkoivat myöhässä aikataulustaan. Mukana oli 75 joukkuetta, mukana mm: Slovakia, Puola, Unkari, Ranska, Itävalta. Kullekin ulkomaalaisjoukkueelle lahjoitettiin ennen pelejä olutkeissi, joillekin jopa kaksi. Hostellin yöpymisiin meni iso osa käteisvaroistamme, joten koutsi kävi pelipäivän aikana nostamassa meille lisää rahaa.

Pelipäivä aloitettiin yhteiskarjaisulla "Kallion Kirkas" ennen porsaan pieremää ja huuto hiljensi koko alueen :)

Pelit pelattiin ns. SWISS-systeemillä eli aikaraja 60 minuuttia ja menossa olevan kierroksen jälkeen pelattiin vielä yksi kierros. Kalliolaiset erottuivat hyvin viininpunaisissa asuissaan Suomi-liput hulmuten. Riitan joukkueelle tuli yksi huili sekä sama vastustaja toisen kerran. Ko joukkue oli käynyt Värttinän konsertissa kesällä ja osasivat sanoa "Moi Suomi". Toisella kohtaamisella yrittivät sekoittaa meidät tarjoamalla kotitekoista juomaa, mutta silti voitimme  :)

Hankaluutena oli, että ihmiset osasivat huonosti englantia ja saksan kielen taitoja jouduttiin verestämään oikein tosissamme.

Pelien taso oli melko vaihtelevaa, mutta ilahduttavasti nuoret pelasivat hyvää ja taidokasta peliä. Erityisesti muutaman naisen kauniit ammuntaheitot kiinnittivät huomiota.

Kenttien pinta oli vaihtelevaa: soraa, erilaista hiekkaa ja lisättyjä irtokiviä lähinnä savipohjaisella maanpinnalla. Toisaalla soraa oli enemmän, toisaalla vähemmän. Monin paikoin pinnan alla olevat kivet jäivät piiloon, mikä aiheutti yllätyksiä asetuspelissä. Ammunta suoraan rautaan oli tehokkainta.

Muutamat paikalliset kysyivät, että olemmeko tulleet Suomesta asti pelkästään kisan takia. Kyllä-vastauksemme sai heidät ymmyrkäisiksi.

Pelit jatkuivat iltahämäriin ja B-sarjan pelit päättyivät viimeisenä. B-sarjan pronssi kannustettiin Suomeen (Henri-Toni-Sakari) ja palkinnoiksi saatiin pystien lisäksi 9 litraa limpsaa.

Pelit keskeytettiin puoliltapäivin yhteisen lounaan ajaksi. Kaikille pelaajille tarjottiin silavaa, läskiä, pekonia, 1 salaatinlehti ja viiniä. Ruoka oli melko rasvaista suomalaiseen makuun, mutta nälässä sekin maistui hyvältä.

Päivän aikana ilma muuttui räntä-ja tihkusateesta ihanasti lämmittäväksi auringonpaisteeksi.

Isäntäseura (Slope Brno) kiitettiin suomalaisella lasitarjottimella ja pelipäivän aikana puheenjohtajat vaihtoivat seurapaidat.

Pelien jälkeen isännät veivät seurueemme takaisin hostelliin ja siellä alkoi jälkipelit: Molle-peli. Hostellin käytävillä haettiin illan mestaria, mutta sen selviäminen taisi jäädä seuraavaan pelimatkaan. Paikalle tupsahti myös pari nuorta prahalaista, jotka olivat olleet Kesälahdessa mansikanpoimijoina. Varsin miellyttävät ja iloiset kaverukset, jotka osasivat mm. suomenkielisen sanan "muurahainen"! Heidät houkuteltiin tietenkin mukaan Molle-peliin.

Lepopäivä, sunnuntai

Aamupalan jälkeen siirryimme takseilla keskustan hotelliin. Kiertelimme pitkin päivää kaupunkia ja söimme hyvän lounaan, ei enää laardia! Visa-korttien kanssa oli ongelmia, koska se ei käynytkään ihan joka paikassa. Iltapäivällä kävimme huutamassa vielä Kimin maailmanmestariksi. Kyseinen kapakka tulee varmasti muistamaan jatkossa suomalaiset :) Osa piti jälkipuintia hotellin viereisessä baarissa, joka oli auki 24 h.

Paluupäivä

Aamuvarhaisella lähdimme bussilla kohti Prahan lentokenttää. Tällä kertaa kuski ajoi rauhallisemmin ja näimme matkalla jopa kauriita. Kentällä odotellessamme pelasimme luonnollisesti Mollea ja saimme jopa aploodeja muilta matkustajilta. Maistoimme myös yhdet oluet ja ällistyimme, koska hintataso 10-kertainen Brnoon verrattuna.

Suosittelemme tätä kisaa myös muillekin suomalaisille!